Je moderní a nový opravdu vždy lepším?

11.01.2018

Nové, či modernizované vozy, které jsou oproti starším horší tentokrát zmíním jen okrajově, neboť těmi jsme se zabývali již v minulosti.

Články o této problematice naleznete níže:
Národní dopravce lže! 
Právník na cestách (vlakem)
Modernizovaný vůz ABpee - další vyhozené miliony?
První třída ve voze ABpee - lepší cesta každý den?

Tento článek se zabývá revitalizací trati z Hradce Králové do Trutnova. 

Jsou to zhruba dva roky, co byla dokončena revitalizace trati 032, jednalo se o první fázi revitalizace z Trutnova do Hradce Králové, která byla dokončena minulý rok.

Tato revitalizace stála zhruba jednu miliardu a slibovala především celkem výrazné zrychlení daného úseku. Vedle opravy a někde dokonce výměny kolejí a jejich podkladu se tato revitalizace dotkla i okolí trati, stanic a zastávek.

Více jak rok po dokončení však vlaky jezdí stále stejnou dobu, jediné zrychlení, ke kterému došlo, bylo ve směru z Trutnova a to o tři minuty. Ovšem jinak vlaky jezdí stále stejně dlouho a cestující změnu pozná jen v některých úsecích. K výraznějšímu zrychlení došlo pouze mezi Opatovicemi a Smiřicemi, což je cca pětikilometrový úsek z devětašedesátikilometrové trati. Nejrychlejším spojem Trutnova s krajským městem tak byl Expres Krakonoš, který jezdil dlouho před revitalizací a to v letech 2003 až 2006, bohužel České Dráhy tento oblíbený a především nejrychlejší spoj Trutnova s Hradcem Králové a Prahou z nepochopitelných důvodů zrušili.

Zrychlení, nezrychlení, trať opravu potřebovala jako sůl. Ovšem potřeba a provedená realita jsou bohužel úplně odlišné věci.

Za Evropské peníze se totiž mohla realizovat dlouho plánovaná Vysokovská spojka, která by jízdu z Hradce do Náchoda reálně zkrátila až o 20 minut, protože by odpadlo zajíždění do Starkoče a následná jízda přes dvojitou úvrať. Toto zrychlení by výrazně zlepšilo konkurenceschopnost železnice oproti silniční dopravě v daném úseku. Nemluvě o tom, že Česká Skalice, jako případná přestupní stanice nabízí mnohem lepší zázemí, než Starkoč, kde je čekání na zpožděný, či ujetý přípoj za trest.

Rovněž by bylo možné vybudovat i méně známou tzv. Studnickou spojku, která by vlakům jedoucím do Trutnova zkrátila cestu zhruba o čtyři kilometry a jízdní dobu tak o pět až deset minut. Vznikla by nová stanice "Studnice" s dvoukolejným nástupištěm pro možnost křižování, ze které by vedla odbočka směr Starkoč a Václavice po stávající trati.

Vedle těchto věcí by bylo dobré zvážit napřímení oblouků v některých úsecích, aby se mohlo jezdit alespoň okolo 100km/h.

Pak by bylo možné posunout křižování z Malých Svatoňovic do Trutnova Poříčí, případně středu, čímž by se doprava skutečně zrychlila a trať by tak byla optimalizována pro případnou budoucí elektrizaci.

Bohužel však revitalizace dopadla tak jak dopadla, někdo asi solidně vydělal a pro cestující je stále rychlejší autobus než vlak...

Toto však není jediným neduhem této revitalizace.

Cestující pravidelně využívající tuto trať jistě postřehli významné změny u trojice zastávek, které mnohým cestujícím, kteří na těchto zastávkách čekají na příjezd vlaku toto čekání silně znepříjemnilo... Konkrétně jde o zastávku Velké Svatoňovice, Rtyně v Podkrkonoší zastávka a Olešnice u Červeného Kostelce...

Původní zastávky cestujícím skýtaly jisté byť provizorní zázemí, cestující si měl při čekání na vlak kde sednout a kam se v případě nepříznivého podzimního a zimního počasí schovat. Díky vzrostlým stromům u zastávek měli zase cestující v letních vedrech při čekání stín a celkově čekání na vlak nebylo až takovým utrpením.

Jenže přichází nová doba a v rámci modernizace došlo ke zlikvidování stromů u zastávky, v případě Olešnice a Rtyně i původní zastávky. Ve Velkých Svatoňovicích původní zastávka sice ještě stojí, ale vlaky staví o kus dál, kde jako přístřešek pro čekající cestující slouží otevřená plechová budka bez dveří cca 4x2 metry, do které fouká, prší i sněží, tudíž neposkytuje naprosto žádné zázemí čekajícím cestujícím, podobně je na tom Olešnice s tím, že budka je o trochu menší a Rtyně má pro změnu budku betonovou a otevřenou úplně.

V létě se to až na absenci stínu dá, ale v zimním období si užijete každou minutu strávenou čekáním na vlak v těchto moderních zastávkách...

Když to shrneme tak za miliardu slušná práce, nebo ne?...

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky